• O nas
  • Dowóz
  • Serwis
  • Kontakt
  • Zmień język strony
🌟

Ponad 500 modeli e-rowerów - do natychmiastowej dostawy.

Jaki typ silnika jest najlepszy? Jaki typ silnika powinienem wybrać do mojego e-roweru?


Wśród klientów panuje powszechne przekonanie, że silniki umieszczone centralnie między pedałami są najlepsze. Nie musi to jednak być regułą. Nawet w przypadku silników centralnych istnieje wielu różnych producentów i poziomów jakości. Każdy z nas zapewne zna marki Bosch czy Yamaha, jednak wiele rowerów elektrycznych dostępnych na rynku ma napędy centralne od nieznanych producentów.

Duzi niemieccy i szwajcarscy producenci, tacy jak Maxon, Go SwissDrive, Heinzmann, a także największy producent silników piastowych na świecie - Bafang, wciąż inwestują znacząco w poprawę parametrów napędów w piaście tylnej, które nadal będą domeną rowerów turystycznych, miejskich i składanych e-rowerów.

Zobacz także

 

Silnik w tylnym kole - silnik w piaście 
 

Silnik piasty BafangGłówną zaletą jest idealne przenoszenie momentu obrotowego, dzięki czemu nie ma ryzyka poślizgu w terenie. Napęd na tylne koła jest obecnie najbardziej rozpowszechniony na rynku, a jego niższa cena w porównaniu z silnikiem umieszczonym centralnie jest niewątpliwie ważnym czynnikiem. Wadą jest czasami nierówne wyważenie kół, szczególnie gdy akumulator umieszczony jest na bagażniku. Powoduje to większe obciążenie podzespołów z tyłu roweru i nieco mniej płynne przekazywanie mocy.

Jeśli planujesz jeździć po drogach i łagodnym terenie, biorąc pod uwagę stosunek ceny do jakości, tylny napęd elektryczny może być idealnym wyborem. Silnik tylny docenią również rowerzyści, którzy chcą często jeździć bez wspomagania silnika, a jego pomocy używają tylko na stromych wzniesieniach, przy wietrze wiejącym od czoła.

W przeciwieństwie do przekładni centralnej nie wymaga stosowania specjalnego łańcucha. I silniki tylne w piaście mogą być sterowane czujnikiem ciśnienia (momentu obrotowego) umieszczonym w suport, co jest luksusowym rozwiązaniem; szacuje się, że 95% systemów na rynku ma czujnik prędkości

Obecnie ceny najtańszych, ale nadal wysokiej jakości rowerów elektrycznych z silnikiem piastowym wynoszą około 5 000 PLN.

Zalety

  • najczęściej używany typ silnika 

  • przystępność cenowa 

  • natychmiastowe przyspieszenie

  • prosta usługa

  • możliwość jazdy bez wspomagania silnika (silnik ma wolne koło, nie stawia żadnego oporu)

     

Wady

  • większe obciążenie kół tylnych 

  • mniejsza czułość przy dozowaniu mocy silnika (w zależności od zastosowanego czujnika)

  • brak czujnika nacisku pedału skrętnego (dociskowego) 

  • większy hałas silnika na stromych wzniesieniach 

  • W przypadku przebicia tylnego koła, do zdjęcia tylnego koła wraz z silnikiem potrzebny jest specjalny klucz 

  • nieefektywne zarządzanie energią przy wyższych obciążeniach (większe zużycie w porównaniu z silnikiem zamontowanym na środku)

     

Silnik elektryczny w centrum koła - napęd centralny

Silnik centralny BoschZ punktu widzenia równowagi optymalnym rozwiązaniem jest silnik umieszczony centralnie. Silniki te zaskoczą Cię komfortową dawką mocy i krótkim czasem reakcji wspomagania. Dzięki doborowi prędkości obrotowej silnika (przy włączaniu odpowiedniego biegu) i jednoczesnemu zastosowaniu czujnika ciśnienia pedałowania, napęd środkowy jest bardziej ekonomiczny i zapewnia większy zasięg (w zależności od pojemności akumulatora).

Droższe silniki ze średnim napędem zazwyczaj wykorzystują 3 rodzaje czujników (czujnik prędkości, czujnik kadencji i czujnik nacisku pedału - tzw. czujnik momentu obrotowego), aby zapewnić płynne działanie wspomagania. Prostsze napędy centralne są wyposażone w czujnik prędkości (obrotów), podobnie jak napędy piastowe – dlatego należy zapytać, jaki typ jest zainstalowany.  

Zobacz także

Bardzo często wymienianą wadą tego napędu jest wyższa cena zakupu roweru. Należy jednak zauważyć, że wyższa cena wiąże się z dłuższą żywotnością silnika, a droższe mają zazwyczaj lepsze wyposażenie mechaniczne. Obecnie ceny najtańszych, ale wysokiej jakości rowerów elektrycznych z silnikiem umieszczonym centralnie wynoszą około 6 000 PLN.

 

Zalety

  • precyzyjne i czułe dozowanie mocy na kole 

  • cicha i płynna praca silnika 

  • optymalna równowaga i rozkład ciężaru. środek ciężkości 

  • Wybierając odpowiedni bieg, wpływasz na prędkość koła i silnika, dzięki czemu możesz osiągnąć optymalną prędkość podróżną, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa motocykla

  • zachowanie łatwego demontażu przednich i tylnych kół

     

Wady

  • większa czułość na przełożenia i precyzję regulacji przerzutki 

  • skrócenie żywotności łańcucha w porównaniu do zwykłego roweru 

  • podczas jazdy bez pomocy możliwy opór ze strony przekładni silnika (w zależności od typu)

     


Może Cię również zainteresować: