Jaki typ silnika jest najlepszy? Jaki typ silnika powinienem wybrać do mojego e-roweru?
Wśród klientów panuje powszechne przekonanie, że silniki umieszczone centralnie między pedałami są najlepsze. Nie musi to jednak być regułą. Nawet w przypadku silników centralnych istnieje wielu różnych producentów i poziomów jakości. Każdy z nas zapewne zna marki Bosch czy Yamaha, jednak wiele rowerów elektrycznych dostępnych na rynku ma napędy centralne od nieznanych producentów.
Duzi niemieccy i szwajcarscy producenci, tacy jak Maxon, Go SwissDrive, Heinzmann, a także największy producent silników piastowych na świecie - Bafang, wciąż inwestują znacząco w poprawę parametrów napędów w piaście tylnej, które nadal będą domeną rowerów turystycznych, miejskich i składanych e-rowerów.
Zobacz także
Silnik w tylnym kole - silnik w piaście
Główną zaletą jest idealne przenoszenie momentu obrotowego, dzięki czemu nie ma ryzyka poślizgu w terenie. Napęd na tylne koła jest obecnie najbardziej rozpowszechniony na rynku, a jego niższa cena w porównaniu z silnikiem umieszczonym centralnie jest niewątpliwie ważnym czynnikiem. Wadą jest czasami nierówne wyważenie kół, szczególnie gdy akumulator umieszczony jest na bagażniku. Powoduje to większe obciążenie podzespołów z tyłu roweru i nieco mniej płynne przekazywanie mocy.
Jeśli planujesz jeździć po drogach i łagodnym terenie, biorąc pod uwagę stosunek ceny do jakości, tylny napęd elektryczny może być idealnym wyborem. Silnik tylny docenią również rowerzyści, którzy chcą często jeździć bez wspomagania silnika, a jego pomocy używają tylko na stromych wzniesieniach, przy wietrze wiejącym od czoła.
W przeciwieństwie do przekładni centralnej nie wymaga stosowania specjalnego łańcucha. I silniki tylne w piaście mogą być sterowane czujnikiem ciśnienia (momentu obrotowego) umieszczonym w suport, co jest luksusowym rozwiązaniem; szacuje się, że 95% systemów na rynku ma czujnik prędkości
Obecnie ceny najtańszych, ale nadal wysokiej jakości rowerów elektrycznych z silnikiem piastowym wynoszą około 5 000 PLN.
Zalety +
-
najczęściej używany typ silnika
-
przystępność cenowa
-
natychmiastowe przyspieszenie
-
prosta usługa
-
możliwość jazdy bez wspomagania silnika (silnik ma wolne koło, nie stawia żadnego oporu)
Wady –
-
większe obciążenie kół tylnych
-
mniejsza czułość przy dozowaniu mocy silnika (w zależności od zastosowanego czujnika)
-
brak czujnika nacisku pedału skrętnego (dociskowego)
-
większy hałas silnika na stromych wzniesieniach
-
W przypadku przebicia tylnego koła, do zdjęcia tylnego koła wraz z silnikiem potrzebny jest specjalny klucz
-
nieefektywne zarządzanie energią przy wyższych obciążeniach (większe zużycie w porównaniu z silnikiem zamontowanym na środku)
Silnik elektryczny w centrum koła - napęd centralny
Z punktu widzenia równowagi optymalnym rozwiązaniem jest silnik umieszczony centralnie. Silniki te zaskoczą Cię komfortową dawką mocy i krótkim czasem reakcji wspomagania. Dzięki doborowi prędkości obrotowej silnika (przy włączaniu odpowiedniego biegu) i jednoczesnemu zastosowaniu czujnika ciśnienia pedałowania, napęd środkowy jest bardziej ekonomiczny i zapewnia większy zasięg (w zależności od pojemności akumulatora).
Droższe silniki ze średnim napędem zazwyczaj wykorzystują 3 rodzaje czujników (czujnik prędkości, czujnik kadencji i czujnik nacisku pedału - tzw. czujnik momentu obrotowego), aby zapewnić płynne działanie wspomagania. Prostsze napędy centralne są wyposażone w czujnik prędkości (obrotów), podobnie jak napędy piastowe – dlatego należy zapytać, jaki typ jest zainstalowany.
Zobacz także
Bardzo często wymienianą wadą tego napędu jest wyższa cena zakupu roweru. Należy jednak zauważyć, że wyższa cena wiąże się z dłuższą żywotnością silnika, a droższe mają zazwyczaj lepsze wyposażenie mechaniczne. Obecnie ceny najtańszych, ale wysokiej jakości rowerów elektrycznych z silnikiem umieszczonym centralnie wynoszą około 6 000 PLN.
Zalety +
-
precyzyjne i czułe dozowanie mocy na kole
-
cicha i płynna praca silnika
-
optymalna równowaga i rozkład ciężaru. środek ciężkości
-
Wybierając odpowiedni bieg, wpływasz na prędkość koła i silnika, dzięki czemu możesz osiągnąć optymalną prędkość podróżną, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa motocykla
-
zachowanie łatwego demontażu przednich i tylnych kół
Wady –
-
większa czułość na przełożenia i precyzję regulacji przerzutki
-
skrócenie żywotności łańcucha w porównaniu do zwykłego roweru
-
podczas jazdy bez pomocy możliwy opór ze strony przekładni silnika (w zależności od typu)
Może Cię również zainteresować:
- Artykuły i recenzje
- Rowery elektryczne z napędem centralnym
- Jak dbać o baterie?